kontiki_banneri_marokko

Bongariliiton työvaliokunta 2017

Työvaliokunta antaa ohjeita ja neuvoja bongaustilanteiden järjestelystä ja tiedottamisesta, osallistuu tarvittaessa neuvotteluihin paikallisten asukkaiden ja asianosaisten lintuharrastajien kanssa sekä valvoo bongareiden käyttäytymistä bongaustilanteiden yhteydessä.

Bongauksen järjestely sujuu yleensä parhaiten linnun löytäjän ja paikallisten harrastajien toimesta. Jos on aihetta epäillä, että linnun tarkkaileminen voi aiheuttaa kohtuutonta haittaa linnulle tai ympäristölle, työvaliokunta voi päättää, ettei harvinaisuudesta tiedoteta jäsenistölle. Erityisesti pesintää epäiltäessä on yhteydenotto tarpeen. Uhanalaisista suomalaisista pesimälinnuista (esimerkiksi tunturihaukka ja rantakurvi) ei pääsääntöisesti levitetä tietoa pesimäpaikkojen lähistöltä.

Bongariliiton jäsen ei pääsääntöisesti itse päätä, onko lintu bongattavissa vai ei (esimerkiksi yksityisalueella oleva lintu), koska työvaliokunnalla voi olla mahdollisuuksia neuvotella alueelle pääsystä. Tämän takia yhteydenotto työvaliokuntaan on aina suositeltavaa ongelmatapauksissa. Tämä koskee erityisesti bongausta suljetuilla alueilla.

Myös määritysongelmissa voi ottaa yhteyttä työvaliokuntaan.

Jäsenet

Jörgen Palmgren